Som vi skrivit om här, här och här, så är det inte lätt att vara tjejbandsmedlem i Japan. Det fullkomligen vimlar av kvinnliga popband, så konkurrensen är hård och många band överlever inte mer än en eller ett par säsonger. Dessutom är arbetstakten extremt hög, lönen låg innan det hela eventuellt börjar sälja ordentligt och arbetsvillkoren även i övrigt till viss del omänskliga. Tjejerna förbinder sig i sina kontrakt att inte ha någon romantisk eller sexuell kontakt med motsatta könet under kontraktstiden. Det kan innebära avstängning från gruppen eller, som nu härom veckan, med i domstol fastställda böter!
En ung dam ertappades med att ha gått med en kille på ett hotell och övernattat. Hennes agentur tog henne till domstol för kontraktsbrott och domaren höll med agenturen om att hennes avhållsamhet var ett måste för att säkerställa de manliga fansens "trohet". Boten uppgår till 650,000 yen, dvs ca 45,000 kronor.
Detta är givetvis alldeles barockt; som att förbjuda en anställd att gå på toaletten vid behov, ungefär, men det är legio i dessa damers kontrakt.
Vad det handlar om är egentligen att betrakta som en slags prostitution. Dessa unga damer säljer inte på sångröst eller musikens kvalitet, utan på att vara sexiga och/eller gulliga. Målet är att få killar att bli förälskade i någon eller några av tjejerna och av den anledningen bli en lojal beundrare, och CD-, bok och videokonsument, som i sina drömmar kan fantisera om att vara tillsammans med henne. Den drömmen, resonerar man, krossas då om det visar sig att hon har en kille.
För att de unga damerna inte ska få någon möjlighet att träffa män, får tjejerna inte reda på morgondagens schema förrän kvällen innan, vilket givetvis gör det omöjligt att bestämma tid för en dejt. Scheman läggs också så att dagen är full av obekväma hål som inte är långa nog för att göra något vettigt eller åka och träffa någon.
Bloggen tycker synd om alla inblandade. Branschen har dock varit uppbyggd på detta vis i decennier och det lär dröja innan det blir någon ändring.
Här en video med ett urval av dagens unga japanska tjejband. Jag tror att de flesta håller med om att det är en ganska så menlös repertoar, men intressant som kulturfenomen.