Att spela spel på sin smarta mobil är nu ett av världens vanligaste sätt att fördriva sin tid, kanske framför allt hos de yngre som fortfarande lever i sin trygga illusion om att kunna leva mer eller mindre i evighet. Nästan alla som inte bor i de allra fattigaste länderna har numera en smartphone. Det är i många länder den enda dator man har tillgång till, vilket gör att dataspelande också är en relativt ny och spännande grej för många av planetens invånare.
Androidauthority.com rapporterar att mobilspelsbranschen omsatte över 40 miljarder US-dollar under 2016. Detta kan jämföras med den totala marknaden för inspelad musik, som omsatte 15 miljarder 2015. Ofantliga pengar, helt enkelt. Och den med råge största marknaden för mobilspel är Asien. Denna folkrika och dessutom spelgalna världsdel omsatte 24,8 miljarder dollar samtidigt som tvåan Nordamerika bara omsatte 6,9 miljarder, följt av Europa med 5,7 miljarder, Latinamerika med 2,4 miljarder och resten av världen med 0,8 miljarder dollar.
Android-världen har 78 procent av den globala marknaden räknat i antal användare. USA är det enda landet i världen där spelare som föredrar iOS är fler.
Våra ungar, nu 23 och 26, gillar att spela spel. Då de är uppfödda till hälften i Japan och till hälften i Sverige, så är de märkbart orienterade mot den extremt omfattande japanska spelvärlden. Det finns både ett antal olika Nintendo-burkar och en Sony PlayStation i lägenheten, men dessa har sakta men säkert fått stå tillbaka för bekvämligheten med en telefon som alltid finns tillgänglig i fickan.
Här i Japan är det likadant. Även om spelkonsolerna fortfarande tuffar på, så minskar försäljningen samtidigt som den totala spelmarknaden växer så det knakar tack vare det gigantiska antalet lurar ute nu. Åker man tåg i Japan så är åtminstone 10-20% av alla i vagnen djupt koncentrerade inne i ett spel på en iPhone eller en Android-lur.
Helt säkert är att mobilspelstrenden inte lär avmattas på ett bra tag ännu. Lika säkert är att alla nordiska spelutvecklare bör se till att ha sina spel ute på japanska, kinesiska och koreanska, till att börja med, för att snabbt komma ut på den hungriga och spelsugna asiatiska marknaden.